Písmo sv. v I Kor 15,33-34
upozorňuje, co je nám na škodu: „Nedávejte se svádět k mylným
názorům: „Špatné rozhovory kazí dobré mravy.“ Vystřízlivějte, jak se sluší a nehřešte! Někteří z vás nevědí nic o
Bohu. Styďte se, že k vám musím takto mluvit!“ Mylné(bludné) učení šíří
špatní učitelé a apoštol Pavel varuje v I Tim 4,3: „Přijde doba, kdy lidé
nesnesou zdravé učení, nýbrž si podle vlastních choutek nahromadí učitele, kteří šimrají jejich uši; odvrátí sluch
od pravdy a obrátí se k bájím.“ Dobrý žák hledá dobré
učitele. To platí i v křesťanské
víře. Kdo jiný než osoby s titulem
„Učitel Církve“ jsou pro nás dobří? Z učení učitelů Církve můžeme
zhodnotit, zda někdo dobře nebo špatně učí. Vyzkoušet to můžeme na otázce
postu.
Sv. Ambrož, učitel Církve, Eliáš a půst, 3 kapitola: „Půst
je občerstvení duše, pokrm mysli, život andělů, smrt viny, záhuba našich
provinění, lék spasení, kořen milosti a základ čistoty. Postem rychleji
k Bohu přicházíme.“
Sv. Atanáš, učitel Církve,
v knize o panenství II: „ Pohleď co působí půst: léčí neduhy, odhání ďábly a zlé myšlenky, působí
skvělou mysl, očištěné srdce a tělo zdravější a pozvedá člověka k trůnu Božímu.
Síla veliká je půst, a veliké činy se z ní rodí. Jakpak lidé získávají takové síly a vydávají znamení, že
skrze ně Bůh uděluje zdraví nemocným, ne-li veskrze askezí, pokorou a
spořádaným způsobem života? Neboť půst je životem andělů a kdo jím žije, mezi
anděly je počítán. A nedomnívej se, milý, že jen toto je půst. Neboť nejen žije
správně, kdo se pokrmu zdržuje, nýbrž kdo se zdržuje všeho zlého skutku, tomu
bude přičten půst. Neboť jestliže se postíš a neostříháš svých úst, aby
nemluvila zlá slova, a nevyhýbáš-li se hněvu, lži a křivé přísaze, pomluvě
bližního svého, jestliže takovéto věci vyjdou z úst postícího se, nic
nezíská, nýbrž celá jeho námaha je marná. Milujme hodně půst. Neboť velikou
oporou je půst, modlitba a almužna. Zachraňují totiž člověka před smrtí. Neboť
jako pro pokrm a neposlušnost byl Adam vyhnán z ráje, tak zase postem a
poslušností, kdo bude chtít, do ráje vejde. Touto ctností ozdob své tělo,
panno, a budeš se líbit nebeskému snoubenci. Neboť ty, které se světa přidržují
a okrašlují svá těla mastmi, různými voňavkami, přepychovým oděvem a zlatem,
aby se líbily lidem, Bohu se nemohou líbit. Kristus nic z toho na tobě
nežádá, jen srdce čisté, tělo neposkvrněné a postem ukázněné.“
Sv. Augustin, učitel Církve, O modlitbě a postu: „Půst čistí duši, povznáší mysl, vlastní tělo
podrobuje duchu, srdce činí zkroušeným a pokorným, mraky dychtivosti
rozptyluje, žár prostopášnosti hasí, rozžíhá pravé světlo čistoty. Půst
nemiluje mnohomluvnost, bohatství považuje za zbytečnost, pohrdá pýchou,
doporučuje pokoru, dává člověku poznat v sobě, co je slabé a křehké.“
Sv. Basil V., učitel Církve,
homilie 1 o postu: „Půst plodí proroky, sílí statečné, zákonodárcům dává
moudrost, je dobrou stráží duše, bezpečná ochrana těla, zbroj válčícím stranám,
cvičení pro hrdiny. Půst zahání pokušení, uschopňuje k nábožnosti, vede ke
střízlivosti a působí čistotu. Půst si vede statečně v boji pokušení,
v pokoji učí míru, Bohu zasvěcené posvěcuje a kněze zdokonaluje .“
Sv. Augustin, v dopise 119
odpovídá na postní dotaz, zda je nutné vegetariánství: „ To, co jsi
napsal, že někteří bratři tak se mírní v požívání masa, že za nečisté
pokládají ty, kdo je jí, je patrně proti víře a zdravému učení.“
Půst je projev duchovního boje. Sv. Bernard, učitel Církve o duchovním boji
píše: „ Znám kohosi, jenž po dlouhá léta s tebou důvěrně žil, za
stolem s tebou sedával, pokrm z rukou tvých brával, v klíně tvém
dřímal a s tebou hovoříval. Dědičným právem je služebníkem tvým, ale tys
ho od mládí hýčkal, metly šetřil, a proto se stal vzpurným, patu svou proti
tobě pozvedl, tebe v otroctví uvedl a tobě teď vládne, poklady tvé
rozhazuje, potupu ti plodí a Boží hněv na tvou hlavu svolává. Rozhořčen zvoláš: „Syn smrti je ten člověk.“ (II Král 12) Tys onen muž! Starý člověk
tvůj, tělesný a hříšný, vzepře se proti duši tvé, za nic nepokládá zemi
zaslíbenou, nebeský ráj, a jen co světského je, tomu hoví a holduje. Nenávidí
kázeň, jen léčky ti strojí a shromažďuje kletbu ke dnu hněvu a pomsty, a ty
takové bezpráví trpíš, zrádného nepotrestáš, ale si s ním pohráváš, a
nevíš že Ismael (Gn 21) s tebou hraje a tebe o nebe obehraje, jámu ti
chystá, aby tě do ní uvrhl. Co se ti zdá? Jestliže rozumně smýšlíš, odpovíš se
mnou: „Hoden je smrti, ukřižován buď.“ Nuže neváhej, nešetři, neodkládej, nýbrž
rychle, srdnatě, rozhodně ukřižuj starého člověka svého, nepřítele tvého, světa
milovníka, ďábla služebníka. Ukřižuj, ukřižuj ho, ale na kříži Kristově,
v němž je spása, život a vzkříšení. Ke Kristu volej, a uslyší tě
Ukřižovaný tvůj a řekne tobě: „Ještě dnes
budeš se mnou v ráji.“ Ukřižuj starého člověka (Řím 6), abys potom
zvolal: „Jaká proměna pravice Nejvyššího! Včera jsem byl v temnotách, dnes
v záři světla. Včera ve spárech lva, dnes na Srdci Spasitelově. Včera
v branách pekelných, dnes v rajských rozkoších.“
V misálku k tradiční
liturgii(Schallerově) čteme: „V době předpostní nám Církev svatá ukázala naši
duchovní bídu a hříšnost a přesvědčila nás o naší nemohoucnosti povstati
vlastními silami k novému a bohulibému životu. V době postní zesiluje
ještě předchozí myšlenky a burcuje nás ze spánku hříchu poukazem na věčné tresty.
Předvádí nám život plný námahy a utrpení Spasitele, jenž z lásky
k nám byl hotov za nás trpět. Dává nám však také návod, jak bychom se
mohli zprostit pout hříchů a jak nabýti sil k novému životu. Vede nás
hlavně k postu, od něhož má celá doba své jméno. Naše všechna bída
povstala tím, že tělo nabylo převahy nad duší, že žádosti těla umlčují touhu
duše po Bohu. Musíme se tedy naučit přemáhat tělo tím, že mu odpíráme podat, po čem tak nezřízeně
touží. A není to jen jídlo, jímž získává nadbytek potřebných sil, je to také
jeho touha po pohodlí a žádostivost všech pěti smyslů. Postem se stáváme mistry
v ovládání svých žádostí a toto mistrovské dílo je základem pro naše věčné
blaho. Církev sv. však chce postem získat pro nás ještě něco – odpuštění
hříchů. Svými hříchy nahromadili jsme si mnoho trestů a nikdy jim neunikneme“
Tridentský koncil učí o pokání a zavazuje k jeho svátostnému přijetí alespoň jednou za rok a zmiňuje tento příkaz IV.Lateránského koncilu. Toto je i dnes jedno z církevních přikázání.
Tridentský koncil učí o pokání a zavazuje k jeho svátostnému přijetí alespoň jednou za rok a zmiňuje tento příkaz IV.Lateránského koncilu. Toto je i dnes jedno z církevních přikázání.
Držel jste někdy 40ti denní půst? Víte, když do půstu vede Bůh (ať 1denního, 3 denního, 7denního, 14denního, 3týdenního atd) je to úžasné osvobození ducha od denních záležitostí a přibližuje to k Božímu naslouchání, najednou je Bůh víc slyšet :o)
OdpovědětVymazatPostní doba v katolické Církvi trvá 40 dnů podle příkladu Ježíše Krista, takže každý katolický křesťan by měl na tuto otázku odpověď: držím každý rok 40 denní půst.
OdpovědětVymazatOpravdu držíte 40denní půst bez jídla (jen voda)? Mám smůlu asi na lidi z římskokatolické církve a kněze, zatím nikdo z nich to nikdy nedržel, asi to nejsou dobří katoličtí křesťané....
OdpovědětVymazatZ obsahu článku, v němž jsou uváděni významní autoři, není půst bez jídla po dobu 40 dní příkaz a tudíž uvažovat, že kdo nedrží půst 40 dní (jen s pitím vody a bez jídla), je málo věrohodný křesťan nemá oporu v učení katolické Církve.
OdpovědětVymazatSám jste napsal: každý katolický křesťan by měl na tuto otázku odpověď: držím každý rok 40 denní půst
OdpovědětVymazatA půst jak držel Ježíš byl bez jídla jen pití.
Pane P.Jaroslave, proč se bojíte dát moji odpověď?
OdpovědětVymazatKdo je katolický křesťan je vázán žít jako dobrý člen katolické Církve, která každoročně má postní dobu v délce 40 dnů a jako postní den prožívat pátek. Článek uvádí osvědčené autory k správnému chápání a prožívání pokání s postem, modlitbou a almužnou. Ke 40 dennímu postu bez jídla pouze s pitím nejsou katoličtí křesťané zavazování ani jim to není zakazováno. V životopisech svatých je příklad mimořádných postů konaných obvykle v poslušnosti k představenému.
OdpovědětVymazat