To, že nestačí pouhé čtení bible a odvolávání se na bibli hlásal Ježíš Kristus.
Apoštol Jan to uvádí v evangeliu 5,39-41: „Zkoumáte Písma, protože myslíte, že
v nich máte věčný život – a právě Písma svědčí o mně, ale nechcete přijít
ke mně, abyste měli život. Slávu od lidí nepřijímám. Ale vás znám: nemáte
v sobě Boží lásku.“ Písmo sv.
obsahuje možnost užívat Písma sv. nikoli ke spáse, ale ke zkáze. O tom píše
II. list apoštola Petra 3,15-16: „Shovívavost našeho Pána považujte za
svou spásu! Tak vám to psal i náš milovaný bratr Pavel podle moudrosti, která
mu byly dána, a mluví o tom ve všech svých listech. Jsou v nich ovšem
místa, kterým není snadno porozumět, a lidé nevědomí a neutvrzení ve víře to
překrucují – dělají to tak s Písmem vůbec – ke své vlastní zkáze.“
K dílu Příruční slovník biblický, schválenému
v roce 1939, napsal arcibiskup Prečan: „Radostně žehnám na cestu
k duším prvnímu vědeckému slovníku biblickému v českém jazyce. Dej
Boží Moudrost, aby živé zdroje svatého Písma se otevřely skrze toto dílo a
činily duše žíznivými a žíznícími, aby se dostalo napojení vodami života.“ Heslo „bible“ má zmíněný Příruční biblický slovník s 11
tématy.
Téma 11 je „Čtení bible“ od ThDr. Prokopa Švacha: „Čtení bible, i když
je nanejvýše užitečné, není nutné ke spáse, protože její obsah se podává živým
učitelským úřadem Církve, jíž bylo svěřeno Písmo k opatrování i vykládání
zároveň s potřebnými dary. Poněvadž však Písmo bylo předáno jako list Boží
lidem, je nasnadě, že jeho poznání je v určitém smyslu pro každého
nutností, alespoň pro uvědomělého vyznavače evangelia. Neboť knihy Boží nám
byly dány jako útěcha (1 Mk 12,9), jako posila naší víry, neboť mnohé věci byly
napsány, abychom uvěřili v božské poslání Kristovo (Jan 20,31). Byly dány
jako dobrý prostředek k šíření pravé víry, protože „veškero Písmo je
užitečné k poučování, usvědčování, k polepšování a výchově ve
spravedlnosti“ (2 Tim 3,16). Poněvadž však v Písmě jsou mnohá místa těžká jak po stránce literární, tak pro přesažnost
mnohých pravd rázu nadpřirozeného, proto Církev jako strážkyně bdí nad pokladem
bible, aby nebyl znevážen nesprávnými výklady. Podle nauky katolické Církve
nemá být dána bible libovolně do rukou všem, aby nebyl porušen její autentický
smysl.
Když položili protestanté jako zásadu, že každý je při čtení osvěcován
Duchem Svatým, vedlo to k biblickému subjektivismu a nakonec
k racionalismu. Řádným úřadem k výkladu bible, který zavazuje je
Církev Kristova. Proto Církev dbá, aby bible, určené ke čtení věřícím, byly
opatřeny poznámkami, jež mají vyložiti místa těžká, nejasná nebo pochybná.
Byly-li vydány někdy výnosy, zakazující čtení Písma, stalo se tak až
v pozdějším středověku, a to jen částečnými zákazy ne pro bibli samu, nýbrž pro její zneužívání různými
sektami. Od sněmu tridentského je vydávání bible
svěřeno církevním autoritám a je dovoleno užívat jen církevně schválených
biblí, přeložených s církevním dovolením a opatřených příslušnými
poznámkami. Zkušenost století sama ukázala, že Církev katolická tak uchránila
víru v božský ráz Písma neporušenou. Proto není dovoleno užívat
nekatolických vydání leč jen ke studujícím různých kategorií.“
Česká biblická společnost nerespektuje tyto požadavky
katolické Církve na Písmo svaté a je to jasné z jejích stanov: Článek 2 – Úkol a cíl: „Předmětem činnosti
Společnosti je šíření a efektivní distribuce Písma svatého, bez konfesijního
zaměření a za dostupné ceny. Proto Společnost vydává, dováží a rozšiřuje Bibli
a její části v češtině i v jiných jazycích. Biblí se rozumí Starý a Nový zákon
s deuterokanonickými knihami nebo bez nich.“
Článek 3 – Členství: „ Každá křesťanská církev se může stát
kolektivním členem Společnosti a podílet se na její činnosti.“
V praxi
to znamená, že se katolíci podílí na tisku
biblí v rozporu s předpisy Církve. Není divu, že při podpoře takových projektů se katolická víra místo
šíření rozleptává a roste počet „bezkonfesijních“,
pro něž víra není životním programem
jako u Panny Marie a svatých.
Sv. Cyril Jeruzalémský v katechezi katechumenům vysvětluje podstatu
toho, co má člověk vyčíst z Písma sv. na vyznání „Věřím v Boha“
takto: „Tento souhrn víry nebyl sepsán podle lidských názorů, nýbrž bylo
z celého Písma vybráno to, co je v něm nejdůležitější, a tak bylo
podáno v úplnosti jediné učení víry. A jako sémě hořčice obsahuje
v malém zrnku mnoho větví, tak tento souhrn víry zahrnuje do několika slov
celé poznání pravé zbožnosti obsažené ve Starém i Novém zákoně.“
Poselství z Medžugorje, 14. února 1985 [O]
OdpovědětVymazat„Drahé děti ! Dnes je den, kdy vám posílám vzkaz pro farnost. Ale celá farnost vzkazy nepřijímá a nežije podle nich. Já jsem smutná a přeji si, abyste mne, drahé děti, poslouchaly a abyste žily podle mých vzkazů. Každá rodina se musí modlit rodinnou modlitbu a ČÍST BIBLI! Děkuji vám, že jste přijaly mou výzvu! “
Tak nevím, koho tedy poslouchat? Zjevení panny Marie nás nabádá čtěte Bibli, Ježíš říká "Nejen chlebem je člověk živ, ale každým slovem Božím" Lukáš 4,4
A vy zde nyní říkáte, že je špatné, když čteme Bibli....
"Jenom Bibli", víte?
VymazatAle skrze Písmo vše máme zkoumat,nebo ne?
VymazatPřece "Slovo Boží je živé, mocné a ostřejší než jakýkoli dvousečný meč; proniká až na rozhraní duše a ducha, kostí a morku, a rozsuzuje touhy i myšlenky srdce. Není tvora, který by se před ním mohl skrýt. Nahé a odhalené je všechno před očima toho, jemuž se budeme ze všeho odpovídat."
Židům 4,12-13
Co nesedí s Písmem, nemohu to přijmout, přece jen před Bohem se zodpovídáme každý sám za sebe "Každý bude odpovídat sám za sebe." Galatským 5,6
Nejen skrze Písmo. Jsou tu Boží (i zázračná) zjevení, vedení Boží Církve Duchem Svatým atp., protože 2000 let nikdo Bibli nepíše. Zkuste si to pro představu převést na dopravní pravidla:
VymazatNěkdo je někdy vymyslel a od té doby nebyla aktualizována. Píše se v nich, jak se má správně předjíždět kravský povoz. Otázka je potom položena takto: znamená to, že v době automobilů nebudete předjíždět jakákoli pomaleji jedoucí auta jen proto, že pravidla píší o kravském povozu a ne o autech? Přijedete kvůli tomu pozdě do práce nebo na důležitou schůzku? A nebo si spíše řeknete - no, když to předjíždění šlo u kravského povozu, tak to musí taky jít u aut? Začínáme se už trochu chápat?
A nebo počítač - v Bibli o něm není ani slovo - tak jak to, že u něho sedíte a píšete do blogu…?
Chápete už tu absurditu držet se výhradně Bible a neuznávat Boží proměny po celá staletí?
Tento komentář byl odstraněn administrátorem blogu.
VymazatJe zjevení v Medju pravé? Písmo číst máme, ale není to ke spáse nezbytné, článek nehovoří o tom, že bychom je číst neměli.
VymazatMarkéta:
Vymazat15.2.2012
Kardinál Ruini: Do konce roku bude zpráva komise o Medžugorji
http://www.radiovaticana.cz/clanek.php4?id=15926
Poselství z Medžugorje, 18. října 1984 [O]
OdpovědětVymazat„Drahé děti ! Dnes vás vyzývám, ať ve svých domech každý den čtete ČTĚTE BIBLI. A ať je na viditelném místě, aby vás vždy podněcovala k tomu, abyste ji četly a modlily se. Děkuji vám, že jste přijaly mou výzvu! “
http://www.medjugorje.ws/index.php?enc=UTF-8&run=view&first=-1&mod=ar&find=bibli&sec=messages&lan=cs&findmode=aa&highlight=1&count=30
No vidíte, jak to jde, když se chce! První krůček k mariánské úctě máte úspěšně za sebou! Pokud to bylo myšleno upřímně, mám z toho upřímnou radost. :-)
VymazatTakže jaká je odpověď na mou otázku?
VymazatMám nebo nemám číst Bibli a řídit sejí?
Co si odpověď na tuto otázku přečíst znova hned v úvodu článku, který je velice srozumitelný, abych to nemusel kopírovat do komentáře? Myslíte, že se na tomto řešení (konečně) spolu domluvíme a nebudete to (konečně) brát jako moje vyhýbání se odpovědi…? Co třeba ten článek přečíst vícekrát a potom zjistit, že odpověď vlastně znáte a není tedy třeba zbytečně psát dotaz v komentáři? Už se trochu chápeme, že nejde o v aroganci danou odpověď, ale že to je trochu jinak?
VymazatA takto postupujte u dalších článků a ušetříte hodně času i možného zklamání nad pocitem, že někdo neodpovídá. Proč odpovídat na něco, co je jasně psáno v původním článku? Takto se to běžně dělá na jiných internetových diskuzích a nikomu to nevadí - je to logické a srozumitelné. :-)
Písmo svaté je třeba číst správně. Na blogu je i článek Trojice: Písmo, tradice, papež. Při četbě Písma sv. se mám zajímat, jak bibli jako celek i jednotlivá místa chápali předchozí generace křesťanů (tradice) a zda se již k tomu nevyjádřil především papež svojí autoritou.
OdpovědětVymazat