Catolicismo May - June 1969
Benedikt XVI. mluví často o hermeneutice kontinuity neboli
výkladu stále trvajícím a věrném
tradici. V roce kněží 12.3. 2010 k
účastníkům Mezinárodního teologického kongresu řekl: „Stejně naléhavě jako je
hermeneutika kontinuity zapotřebí k adekvátnímu porozumění textům II.
vatikánského koncilu, je analogicky nutně zapotřebí také hermeneutiky kněžské
kontinuity, která počínaje Ježíšem z Nazareta, Pánem a Kristem, prochází dvěma
tisíci let dějin velikosti a svatosti, kultury a zbožnosti, jimiž se kněžství
do světa zapsalo a dosahuje až do naší doby."
Hermeneutiku tance patron kněží sv.
Jan Vianney zanechal skrze svá kázání: „Jednoho dne jsem stál před velkým ohněm. Vzal jsem
plnou hrst slámy a hodil jsem ji do ohně s příkazem, aby nehořela. Lidé, kteří
stáli kolem, se mi smáli a špičkovali: To si můžete pěkně říkat, ale nikdo
nezabrání tomu, že sláma přece jen shoří. A co jsem měl těm lidem na to
odpovědět? A vy, dobré matky, co si o tom myslíte? Poznáváte se v té věci,
nebo ne? Ještě se vám nestalo, že jste řekly dceři: „Pro mě za mě, jdi si
tancovat, ale dej na sebe pozor.“ Ďábel objímá taneční lokály jako zeď
zahradu.Tanec je provaz, kterým satan stáhne nejvíce duší do pekla. Kdo jde
tančit, nechává svého anděla strážného za dveřmi, a uvnitř ho nahradí ďábel,
takže v tančírně je za chvíli tolik ďáblů jako tanečníků a tanečnic.“
„Také bály a tance jsou
z tohoto pohledu(ctnosti čistoty) velice nebezpečné. Nejméně tři čtvrtiny
mladých lidí se z tohoto důvodu dostanou do spárů nečistého ducha. Nemusím
vám to dokazovat, protože už z vlastní zkušenosti víte, kolik špatných
myšlenek, kolik nevhodných tužeb a nemorálních poklesků způsobují tance.
Moc se nedivím, že osm francouzských synod zakázalo svévolné zábavy pod těžkými
tresty.“
„Rozhřešení ke třeba odmítnout těm, kdo se nacházejí ve velmi
blízké příležitosti ke hříchu, a přesto se jí nechtějí vyhnout. Nejbližší
příležitosti ke hříchu nazýváme ta místa, osoby a okolnosti, v nichž
obyčejně upadáme. Jsou to například divadelní scény, bály, tance, špatné
knížky, nevhodná přátelství, neslušné písničky a obrazy, vyzývavé
oblékání, vztahy s osobami opačného pohlaví, které už dříve byly příčinou
poklesku. Není také možné rozhřešit kupce, kteří podvádějí a křivdí kvůli
výhodnému prodeji; hospodské, kteří prodávají alkohol notorikům; těm, kteří
provádějí své vlastní akce v době pobožnosti nebo pozdě v noci. Kněz
zde může udělit rozhřešení jenom v tom případě, že kajícník přislíbí
opustit příležitost ke hříchu. Bez tohoto slibu by rozhřešení bylo
svatokrádeží.“
„Není možné rozhřešit svůdce,
kteří slovem, radou nebo příkladem svádějí jiné ke zlému. Mezi tyto se počítají
zvrácení křesťané, kteří se vysmívají Slovu Božímu a těm, kteří je
hlásají. Podobně je potřeba postupovat u těch, kteří si tropí posměšky
z náboženství, ze zbožnosti a ze svatých promluv, kteří rozhlašují
nové zásady proti víře a zvykům, ti, u kterých se doma odbývají
zábavy, pohoršlivé tance nebo hazardní hry, ti, kteří u sebe přechovávají
neslušné obrazy nebo špatné knížky. Zrovna tak patří postupovat vůči osobám,
které svým oblečením, pohledy i nevhodným chováním provokují jiné
k nečistým myšlenkám a touhám. Zpovědník, podle nauky sv. Karla, musí
takovým lidem odmítnout rozhřešení, protože Písmo svaté říká: „Běda tomu
člověku, skrze kterého přichází pohoršení“ (Mt 18,7).“
Sv. František Saleský, po němž
patron mládeže sv. Jan Bosko nazval svoji kongregaci, napsal: „Tance a plesy
jsou svou povahou nelišné, ale tak, jak se obvykle provozují, značně tíhnou a
spějí ke zlému, a proto jsou plny nebezpečí a ohrožení. Konají se v noci,
a v temnotě a šeru se do počínání, jež už je samo o sobě vůči zlu velice
křehké, snadno přimísí všelijaké skutky temnosti a nemravnosti. Lidé jsou
dlouho vzhůru, a druhý den potom propasou ranní vstávání, a tím i možnost
účastnit se bohoslužby. Jedním slovem: vždycky je nemoudré vyměňovat den za
noc, světlo za tmu, dobré skutky za pošetilosti. Na plese se všichni předhánějí
v předvádění zbytečných marností. V tomto prostředí, při tanci, se
špatné náklonnosti uplatní natolik, že nebezpečné a trestuhodné lásky jen
kvetou. O tančení ti povím, Filoteo, totéž co uvádějí lékaři o tykvích a
houbách: ani ty nejlepší nestojí za nic, říkají, a já ti říkám, že ani ty
nejlepší tance nestojí za mnoho.“
V Doplňku Summy teologické
64,10 sv. Tomáše Akvinského čteme nepřímo o tanci: „Při sňatcích bývají projevy
navázané veselosti. A proto se zakázalo slavit sňatky v oněch dobách,
v nichž se mají lidé hlavně povznášet k duchovním věcem. To pak je od
adventu až do Zjevení, pro příjímání, jež podle starých kánonů se koná na
vánoce; a od Devítníku až do Oktávy velikonoční, pro velikonoční příjímání; a
od tří dnů před Nanebevstoupením až do Oktávy Letnic, pro přípravu na vykonání
přijímání v tomto čase.“
Cyrilometodějský kancionál
z roku 1955 uvádí mezi církevními přikázáními zákaz tance v adventu a
postu. Nikoli kontinuita, ale opak je, když se po zrušení tohoto
zákazu následně organizovaní tance pod
hlavičkou farností a podobně. Marně bychom se snažili v evropském
prostředí najít kontinuitu u tance liturgického. Ten, kdo požaduje kontinuitu
je bohužel kárán zastánci diskontinuity jako ten, kdo nechápe znamení doby.
Znamení doby přece je, že lidé se
chtějí jen bavit a to i kdyby se jejich situace podobala potápějícímu se
Titaniku.
Co chybí je kontinuita pokání
na starokřesťany, kteří za strojení a
chození na bály v době postní měli nařízeno dělat 3 roků pokání a pokud se
mladík nebo děvče oddávali nebezpečným tancům, bylo jim nařízeno dělat pokání
po tři léta a při zopakování tohoto přestupku jim bylo pohroženo klatbou.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poskytuji prostor k otevřené diskusi, která povede
k přijetí a upevnění pravé katolické víry.
Bludné nekatolické názory se ve velké míře a bez ochoty nápravy projevily např. u článků "Mariánský život"
a "Démonologie" a nadále nebudou zveřejňovány právě
z tohoto důvodu.