Při zkoumání náboženského života nalezneme i skutečnosti
oběti, bohoslužby a kněžství.
Jaké kněžství má mít pravé
náboženství? Starý zákon o kněžích píše na řadě míst. Vznešenost kněžského poslání je u proroka Malachiáše, 2,7: “Vždyť rty kněze střeží poznání, z jeho úst se vyhledává zákon, neboť on je poslem Hospodina
zástupů.“ Tento prorok vysoce oceňující kněžství, je i prorokem
majícím pro kněze špatné slova mimořádně přísná, Mal 2,1-2 :“Nuže, kněží, je o
vás rozhodnuto takto: „Jestliže neposlechnete a nevezmete si to
k srdci, že máte oslavovat mé
jméno, praví Hospodin zástupů, stihnu
vás kletbou a vaše požehnání prokleji.“ Slova uznání i zavrhnutí jsou blízko sebe v jedné kapitole a ukazují
v dobrém i špatném mimořádný význam kněze.
O dobře i špatně naplněné
kněžské službě se dočítáme na více místech Starého zákona. Tragedií je, když lidé jsou spokojení se špatnými kněžími. O
tom čteme u proroka Jeremiáše, 5,31: „Proroci prorokují klamně, kněží vládnou
na vlastní pěst a můj lid to má rád. Co však uděláte až nastanou věci
poslední?“
První kniha královská, I Král 12,31 popisuje, jak je kněžství
deformováno z politických důvodů králem Jarobeámem: „Jarobeám udělal též
domy na posvátných návrších a nadělal
ze spodiny lidu kněze, kteří nepocházeli z Léviovců.“
U proroka Amosa se setkáváme s knězem, který udá
proroka, protože mluví protistátně: „Bételský kněz Amasjáš poslal izraelskému
králi Jarobeámovi (je to jiná osoba než Jarobeám z knihy královské)
zprávu: „Spikl se proti tobě Amos přímo v izraelském domě. Není možné, aby
země snášela všechna jeho slova. Amos totiž říká: Jarobeám zemře mečem a Izrael
bude zcela jistě přesídlen ze své země.“
Jak nemoudře jednají ti, kdo mají zodpovědnost a mlčí
k nepravosti při výkonu kněžství je v první knize Samuelově, 3,11-13:
„Hospodin řekl Samuelovi: „Hle, já učiním v Izraeli něco takového, že bude
znít v obou uších každému, kdo o tom uslyší. Onoho dne uvedu na Éliho
všechno, co jsem ohlásil jeho domu, od začátku až do konce. Oznámil jsem mu, že
jeho dům odsuzuji navěky pro nepravost, o které věděl: Jeho synové přivolávají
na sebe zlořečení, on však proti ním nezakročil.“
Osoba nejvýše postavená má největší zodpovědnost a možnost
věci ovlivnit. Druhá kniha Makabejská 3,1-2, píše o vzorném veleknězi Oniasovi: „Velekněz Onias byl zbožný a nenáviděl zlo, proto bydlení ve svatém
městě bylo veskrze pokojné a zákony byly vzorně zachovávány. On přiměl i krále,
aby měli to Místo v úctě a zvelebovali chrám nejvznešenějšími dary; tak
Seleukos, král Asie, ze svých vlastních důchodů hradil všechny náklady na obětní služby.“ Zbožnost je jeden z darů Ducha Svatého. V knize II Mak 4,13-17 se popisuje také jak špatný velekněz
strhá do záhuby kněžstvo i celý národ: „Bylo to vinou nezměrné Jásonovy
zvrhlosti, že se tak rozmohl helénismus a nabylo vrchu cizáctví, vždyť to nebyl
velekněz, ale bezbožník! Proto ani kněží nebyli horliví v službách u
oltáře, ale měli na mysli novoty. Oběti zanedbávali, protože spěchali, aby se mohli
na cvičišti účastnit bezbožného závodění v hodu diskem. To, čeho si vážili
otcové, pokládali za nic, nade všecko jim byly helénské pocty. Jejich vinou je
stihlo zlé neštěstí, protože ti, po jejichž způsobu života bažili a jež ve všem
napodobovali, stali se jejich nepřáteli a trýzniteli. Vždyť neúcta k Božím
zákonům se nevyplácí, jak se v pravý čas ukáže.“
Úvahám
nad Ježíšem Kristem knězem se věnuje především list Židům v kapitolách
4-5, 7-8. Je označen jako velekněz dokonalý. Na jeho kněžství má účast člověk křtem.
Křestní kněžství zavazuje k životu pro hodnoty Boží. Od tohoto kněžství se podstatně liší kněžství
svátostné. Svátostným kněžstvím je kněz skrze vkládání rukou napojen na
apoštoly. Právoplatně je kněz svěcen biskupem. K zaručení jistoty
apoštolské posloupnosti je biskup svěcen nejméně třemi biskupy. Tím je zajištěna pravost kněžského poslání. Svátostné kněžství podstatně odlišené od
křtu i navázané na křest má tři stupně – jáhen, kněz a biskup.
Sv.
Mikuláš z Flüe( + 1487), před protestantismem s odstraněním svátostného kněžství učil: "Ctěte
kněze, i kdyby nehodně žili, neboť čistá voda studniční zůstane táž, ať teče
rourami měděnými nebo zlatými. Buďte oddáni Církvi katolické, nedejte se mást a
klamat novotami a bludy, jež v této době se rozšiřují. Po mé smrti nastane
v křesťanstvu bouře.“
Hlasy volající po obnově kněžství
zaznívají například skrze P.Otavio Micheliniho. Pod názvem „Ježíšova poselství“
jsou zveřejňována v týdeníku Světlo. V čísle 13/2012 je v 35
pokračování toto: „Synu, můj Náměstek na zemi zná a sleduje rostoucí morální
rozklad mého mystického Těla a velmi tím trpí. Trpí, protože mnoho kněží a
nejeden biskup nechtějí slyšet jeho četné výzvy k víře, opravdové
zbožnosti, jedinému prameni duchovní plodnosti.“
Toto by nemuselo zaznívat,
kdyby byl naplněn II. Vatikánský koncil, který v Dekretu o kněžské službě,
článek 2, učí: „Cílem tedy, který kněží mají dosáhnout svou službou a svým
životem, je oslava Boha Otce v Kristu. Tato oslava spočívá v tom, že
lidé přijmou dílo Boží dokonané v Kristu vědomě, svobodně a vděčně, a
celým životem je projevují.“
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poskytuji prostor k otevřené diskusi, která povede
k přijetí a upevnění pravé katolické víry.
Bludné nekatolické názory se ve velké míře a bez ochoty nápravy projevily např. u článků "Mariánský život"
a "Démonologie" a nadále nebudou zveřejňovány právě
z tohoto důvodu.