Křesťanství
je nemyslitelné bez křtu. O křtu čteme na různých místech Nového zákona.
Důležitost křtu je dána příkladem Ježíše Krista, který jej přijal na začátku
svého veřejného působení. Člověk, který Ježíše pokřtil, má udělení křtu ve svém
jménu, je nazýván Jan Křtitel. Toto označení ukazuje na to, co bylo pro Jana
Křtitele podstatné. Křest uložil udělovat Ježíš Kristus apoštolům slovy: „Jděte
ke všem národům a získávejte mi učedníky, křtěte je ve jménu Otce i Syna i
Ducha svatého a učte je zachovávat všechno, co jsem vám přikázal.“(Mt 28,19)
Svatý Tomáš Akvinský komentuje tento úryvek takto: „Nejprve učí všechny národy,
pak poučené kropí vodou. Není totiž možné, aby tělo přijalo svátost křtu,
jestliže duše nepřijala napřed pravdu víry.“ . Tridentský koncil v kánonu 3 o křtu učí: "Pokud někdo tvrdí, že v římské Církvi, která je matkou a učitelkou všech církví, se nenachází pravé učení o svátosti křtu, anathema sit - ať je vyloučen."
Od křtu je
název křesťan a křesťanství. Jde o věc základní. Řada lidí u nás je nepokřtěna
a považuje křest za nedůležitý. U křtu je dobré vědět, že nestačí jenom být
pokřtěn a také není jedno jak a kým je křest udělen. Není křest jako křest.
Jeho význam se může zatemňovat, když nyní často slyšíme, čteme a vidíme, jak se
něco křtí bez víry v Boha a Ježíše Krista. Máme tak pokřtěno kdeco, ale nemáme
pokřtěné lidi, a přitom jenom pro lidi je křest ustanoven. A máme pokřtěné
lidi, co ani neví, zda jsou pokřtěni a přitom snad organizují nebo vyhledávají
různé křty: CD, DVD, sochy, knihy, zvířat atd.
Jakou filozofií by mohli toto své jednání zdůvodnit ti, kdo je zavádí a
provozují? Potřebou zábavy? Je jistě závažnou věcí začít užívat slovo spojené s
posvátným obřadem v souvislosti s něčím, co nemá náležitý duchovní rozměr. Lze
pochopit, že člověk chce všedním věcem dodat lesk. Proč k tomu zneužívat
slovník a obřady z křesťanství?
Ten, kdo se
od křesťanství odklonil nebo je neuznává nemá si půjčovat nebo krást výrazy,
které patří ke křesťanství. Důvod je, aby člověk užíval to, co k jeho životu
patří. Ke křtu se hlásí křesťanství a jistě by bylo matoucí, kdyby pod heslem
pohanství chtělo lidi křtít a vést ke křesťanské víře. Bylo by to vnitřně
nepoctivé. Nemoc zvaná schizofrenie neboli rozdojení osobnosti má i své
společenské podoby - slovům místo obvyklého užívání je dáván jiný smysl a jsou
převracena. Vyvlastňování náboženského slovníku je skutečnost poškozující
pravou víru a není divu, že mnohé mate. Ať vinu na těchto na první pohled
nenápadných věcech nemáš, jsi-li pokřtěn!
Není jistě
bez zajímavosti, jak obdobně jména Ježíš a Maria jsou součástí slovníku lidí, co se o křesťanský život nezajímají. Co
by tomu řekli, kdyby slyšeli své jméno vyslovovat v souvislosti s různými
nezdary u manželky, u svého manžela, dětí apod.? Mnohem závažnější je, když
někdo tato slova vyslovuje bez potřeby a bez úcty a jsou to jména, která mají
být věřícímu zvlášť drahá. Pokud na nás někdo promluví nebo nám telefonuje a
řekne Ježíši, Maria jako citoslovce překvapení a údivu, tak se snažme
zareagovat tak, aby se mohl nad touto nesprávností zamyslet. Lidové přísloví říká:" Ševče, drž se
svého kopyta."
Chápání křtu
ukazuje obřad křtu. V cyrilometodějském kancionále vydaném v roce
1968 najdeme otázky kněze a odpovědi žadatelů o křest: Kněz(K):„Co žádáš od
Církve Boží?“ - : „Víru.“ K.: „Co ti dá víra?“ – „Život věčný.“ K: „Chceš-li vejít do života, zachovávej
přikázání: Miluj Pána Boha svého z celého srdce svého, z celé duše
své a ze vší mysli své a bližního jako sebe samého.“
„Odstup od něho, duchu nečistý, a dej místo Duchu Svatému
Utěšiteli!“
Kněz znamená čelo a prsa dítěte svatým křížem, královským
znakem Kristovým; kdo jej nese, náleží říši Kristově, jeho slávě, jeho řádu. K:
„Přijmi znamení kříže jak na čelo, tak na srdce, osvoj si věrnost
v nebeských přikázáních a takových buď mravů, abys mohl být chrámem
Božím.“
Modleme se: „Modlitby naše, prosíme, Pane, milostivě
vyslyš a tohoto vyvoleného…, jemuž bylo vtisknuto znamení kříže Páně,
ustavičnou pomocí ochraňuj, aby si uchoval základ Tvé veliké slávy a plněním
Tvých přikázání si zasloužil dospět slávy vzkříšení.“
K otázce „Odříkáš se satana?“ je poznámka: „Zřeknutí
se ďábla vyžaduje od křesťana neustále namáhavého boje.“ Součástí tohoto boje je zápas o zachování
Desatera.
Po udělení křtu je s předáním bílého roucha řečeno:
„Přijmi roucho bílé a přines je bez poskvrny před soud Pána našeho Ježíše
Krista.“ Při rožnutí křestní svíce kněz
říká: „Přijmi svíci hořící a zachovávej bez úhony svůj křest. Zachovávej Boží
přikázání, abys, až Pán přijde k nebeské svatbě, mohl mu jíti
v ústrety se všemi svatými dvoru nebeského a byl živ na věky věků.“ Náprava odchýlení od křestního programu se
děje zvláště postní dobou a slavnostní obnovou křestního slibu na konci postní
doby.
Kardinál
Tomášek v katechismu o křtu píše:
„Opatruj světlo milosti posvěcující, které rozžal Duch Svatý ve tvé duši při
svatém křtu. Zachovej vždy čisté roucho křestní nevinnosti, které jsi tehdy obdržel.
Každý den při večerní modlitbě se
podívej do své duše, máš-li tam jasné světlo milosti posvěcující a čisté roucho
křestní nevinnosti. Častěji, alespoň každou neděli se modlívej obnovu křestního
slibu.“
Sv. Tomáš
Akvinský v Summě teologické(ST) učí v části III, 68 o křtu obhajuje křest dětí. Píše: „Bylo také vhodné
křtít děti, aby živeny od mládí v tom, co je křesťanský život, pevněji
v něm setrvaly podle Přísloví 22,6
„Zasvěť už chlapce do jeho cesty, ani když zestárne neodchýlí se od ní.“ Naplňuje
se to dnes?
V ST III,52
je zdůrazněna potřeba modlitby: „Po křtu je člověku nutná ustavičná modlitba,
aby vešel do nebe.“ Dbá se na to dnes?
Bere se dnes
vážně možnost odmítnout(odložit) křest pro špatný přístup? K tomu
radí ST III,68: „I Jan 4: „Nevěřte každému duchu, nýbrž zkoumejte
duchy, jsou-li z Boha“. Toto zkoumání se koná u přistupujících ke
křtu, když se po nějakou dobu zkouší jejich víra a mravy.“
Odmítání křtu
vychází z hodnocení přítomného stavu
i toho, co nastalo v budoucnosti. Pokud se v malé míře naplňuje to, co hlásá obřad křtu podle Písma svatého a katechismu
a nežijí-li pokřtěné děti po křtu křesťanský život, pak se musí uvažovat, kde
je chyba, čí je to vina. Okruh je vymezen: buď je vina a chyba v pokřtěném
nebo v rodičích nebo v kmotrech nebo v udělovateli(obvykle
knězi). Může jít i o vinu, na níž se podílí všichni anebo jen někdo a to více
nebo méně.
Na
adresu „pokřtěných pohanů“ neboli
„matrikových katolíků“ je v konstituci o Církvi II. Vatikánského koncilu
v článku 14 o katolických věřících varování: „Nespasí se však ti,
kteří jsou sice začleněni do Církve, nevytrvají však v lásce, a
proto zůstávají v lůně Církve pouze „tělem“, ne však „srdcem“...nejenom se
nespasí, ale budou přísněji souzeni.“ Názor
„Hlavně, že je pokřtěn“ platí pro dítě než začne užívat rozum a zvláště
v případě smrti. S užíváním rozumu následuje rozhodnutí a pokud je to
rozhodnutí pro život ve hříchu pak neplatí: „Hlavně, že je pokřtěn“ ale naopak:
„Lépe kdyby nebyl pokřtěn."
Velké přísliby a varování ze závěru Markova evangelia(16,16) : „Kdo
uvěří a dá se pokřtít, bude spasen, kdo neuvěří, bude zavržen“, ukazují, jak
odmítání křtu anebo křesťanského života vede do záhuby. Je tím i přesně
vymezena bezpečná cesta k dosažení spásy
tomu, kdo je pokřtěn a osobně uvěří, životem i v utrpení osvědčí
Kristovo učení, křesťanství, žije ze křtu a plní křestní slib.
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poskytuji prostor k otevřené diskusi, která povede
k přijetí a upevnění pravé katolické víry.
Bludné nekatolické názory se ve velké míře a bez ochoty nápravy projevily např. u článků "Mariánský život"
a "Démonologie" a nadále nebudou zveřejňovány právě
z tohoto důvodu.