Scylla a Charybda jsou dvě
obludy starověké mytologie, které číhají každá z jedné strany Mesinského
průplavu mezi Itálií a Sicílií. Unikne-li plavec jedné, padne za oběť
druhé. Proplout mezi Scyllou a Charybdou znamená vyváznout z nebezpečného
ohrožení ze dvou stran. Proplout mezi Joviniánem a Pelagiem je podobně obtížné
jako proplutí mezi Scyllou a Charybdou.
Asketický mnich Pelagius učil,
že člověk díky svému svobodnému rozhodování může zůstat bez hříchu a dosáhnout
svého cíle. Popíral dědičný hřích a jeho největším odpůrcem byl svatý Augustin,
jenž obhajoval nutnost a potřebu Boží milosti. Tento názor sv.Augustina je
obsažen v jedné ze šesti základních pravd víry: “Milosti Boží je ke
spáse nevyhnutelně potřeba“.
Jovinián byl člověk popírající
potřebu askeze a sebeovládání. Hlásal „plnou víru“, v níž se oddával
nezřízenému požitkářství. Jeho odpůrcem se stal sv. Jeroným a zesměšnil ho svým sarkasmem: „Příznivci
tvými jsou běloučcí a vymydlení břichopásci, nebo abych užil výsměšného způsobu
sokratického, všechny svině a psi, a ježto jsi milovníkem masa, též supi, orli,
jestřábi a sovy...Přijímají-li mnozí mínění tvé, činí tak z poživačnosti.
Neschvalují tak tvých slov jako spíše hovějí tvým neřestem.“
Proti Pelagiovu: „stačí lidské úsilí a skutky“ zdůraznil sv.
Augustin potřebu milosti. Proti Joviniánově
stačí „plně věřit“ zdůraznil Jeroným potřebu skutků askeze. Pelagius a
Jovinián se vzájemně vylučují a zároveň doplňují. Proč zdůraznit lidské úsilí
tak, že není potřeba víra a milost? Proč zdůraznit potřebu víry a milosti tak,
že nejsou potřeba lidské skutky? Řešení je proplout mezi Joviniánem a Pelagiem
a vidět prvky jejich učení, které jsou správné a potřebují doplnění ve vyšší
syntéze, která je dána přijetím kritiky sv. Augustina a Jeronýma!
Má význam zabývat se tímto sporem z 5.století? Má to význam větší než si řada lidí myslí. Joviniánova „plná víra“ a „pouhá víra“ Martina Luthera jsou si podobné jako vejce vejci. A dnešní jejich následovník se ptá: Proč nestačí víra mohamedánská či budhismus? A proč nestačí víra, že „něco je“? Proč neplatí víra jako víra, hlavně, že se věří? Svatý Augustin a Jeroným nechválili každou víru, víra jejich byla pravověrná a touto pravověrností je nutné věci řešit i dnes! Pokud byl Joviniánův součastník Pelagius zaměřen na činy, tak toto zaměření na činy najdeme i v době „pouhé víry“ Martina Luthera. I dnešní doba potřebu pouze činů demonstruje např. ve sportu a jiných oblastech se svými výkony. Není racionalismus a osvícenství protiklad pouhé víry? A není celý vědecko-technický pokrok pelagiánskou snahou o cíl bez Boží milosti, modlitby a bohoslužby? Kolik poslanců současných parlamentů Evropy, včetně Evropského, je pelagiány: lidmi přesvědčenými o tom, že stačí pouhé lidské úsilí? Proplout mezi Pelagiem a Joviniánem znamená dosáhnout vyšší syntézy v pravověrném učení Kristovu o Boží milosti, podle něhož se praktikuje askeze!
Má význam zabývat se tímto sporem z 5.století? Má to význam větší než si řada lidí myslí. Joviniánova „plná víra“ a „pouhá víra“ Martina Luthera jsou si podobné jako vejce vejci. A dnešní jejich následovník se ptá: Proč nestačí víra mohamedánská či budhismus? A proč nestačí víra, že „něco je“? Proč neplatí víra jako víra, hlavně, že se věří? Svatý Augustin a Jeroným nechválili každou víru, víra jejich byla pravověrná a touto pravověrností je nutné věci řešit i dnes! Pokud byl Joviniánův součastník Pelagius zaměřen na činy, tak toto zaměření na činy najdeme i v době „pouhé víry“ Martina Luthera. I dnešní doba potřebu pouze činů demonstruje např. ve sportu a jiných oblastech se svými výkony. Není racionalismus a osvícenství protiklad pouhé víry? A není celý vědecko-technický pokrok pelagiánskou snahou o cíl bez Boží milosti, modlitby a bohoslužby? Kolik poslanců současných parlamentů Evropy, včetně Evropského, je pelagiány: lidmi přesvědčenými o tom, že stačí pouhé lidské úsilí? Proplout mezi Pelagiem a Joviniánem znamená dosáhnout vyšší syntézy v pravověrném učení Kristovu o Boží milosti, podle něhož se praktikuje askeze!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poskytuji prostor k otevřené diskusi, která povede
k přijetí a upevnění pravé katolické víry.
Bludné nekatolické názory se ve velké míře a bez ochoty nápravy projevily např. u článků "Mariánský život"
a "Démonologie" a nadále nebudou zveřejňovány právě
z tohoto důvodu.