Jaká je osmá
svátost Církve? Tato náboženská hádanka nemá mít odpověď: „Svátostí je pouze
sedm.“ Odpověď má znít: „Osmou svátostí je „Otevřenost vůči světu“. Jde o
svátost, která vznikla po II. Vatikánském koncilu a stala se velmi
vyhledávanou. I papež je často hodnocen podle této osmé svátosti: „Je dost
otevřený vůči světu?“ Starší životopisy
svatých často píší o tom, jak opustili svět a moderní se snaží o opak.
II.
Vatikánský koncil v konstituci o Božím zjevení článkem 24 neučí nově, ale připomíná: „Posvátná teologie se opírá
o psané Boží slovo a zároveň o posvátnou tradici jako o trvalý základ.“ Písmo svaté dává pevný základ pro otevřenosti vůči světu relativní a
nikoli absolutní.
Učitel pravdivé lásky apoštol Jan ve svém prvním listu, 4,1-4
napsal: „Milovaní, každému duchu ihned nevěřte, ale zkoumejte duchy, zdali jsou
z Boha, vždyť se ve světě objevilo mnoho lžiproroků. Ducha Božího poznáte
takto: každý duch, který vyznává, že Ježíš přišel jako Mesiáš v těle, je z Boha,
ale žádný duch, který Ježíše nevyznává, není z Boha. To je duch
antikristův, o němž jste slyšeli, že má přijít, a už teď je na světě. Vy, děti
jste z Boha a zvítězili jste nad ním, neboť větší je ten, který je ve vás,
než ten, který je světě.“ Při absolutní
otevřenosti vůči světu je zde otevřenost vůči duchu antikrista, před čím jsme
varováni. Při absolutní otevřenosti vůči světu chybí opatrnost, která je dána
slovy I Jan 5,19: „Víme, že jsme z Boha, ale celý svět má v moci zlý
duch.“
Absolutní má být otevřenost vůči Bohu, ke každé z osob Nejsvětější Trojice. Otec i Syn je otevřený světu, jak
máme krásně vyjádřeno
v Janově evangeliu 3,16-17: „Neboť tak Bůh miloval svět, že dal svého
jednorozeného Syna, aby žádný, kdo v něho věří nezahynul, ale měl život
věčný. Bůh přece neposlal svého Syna na svět, aby svět odsoudil, ale aby svět
byl skrze něho spasen.“ O Duchu
Svatému napsal apoštol Jan
v evangeliu,16,8: „usvědčí svět ze hříchu“. Hřích může páchat člověk,
světem jsou tak lidé, co přestupují Boží přikázání. Ti kdo přestupují Boží přikázání nenávidí ty, kdo je
dodržují, jak píše apoštol Jan v evangeliu 15,18: „Jestliže vás svět
nenávidí, uvažte, že mne nenáviděl dříve než vás.“ Toto vyjadřují i slova Jan 7,7: „Vás svět nemůže nenávidět, mne však
nenávidí, protože já o něm svědčím, že jeho skutky jsou zlé.“
Pokračování Jan 7,7 ukazuje sv. Kateřina S.,
Dialog 33: „Učedníci a všichni ostatní, kteří z nich vzešli, když
jejich prostřednictvím následovali pravdu, nepřestávají svět obžalovávat podnes.
Toto je trvalá obžaloba světa, kterou vyslovuji prostřednictvím svatého Písma a
svých služebníků.“ Rezignace na tuto obžalobu se záludně vysvětluje tím, že
„nemůžeme moralizovat“ a „nesmíme nikoho odsuzovat“.
Slova „Vy jste světlo světa“ (Mt 5,14) žádají, aby křesťan
dával dobrý příklad. O špatném příkladu naopak platí Mt 18,7: „Běda světu, že
svádí ke hříchu! Pohoršení sice musejí přicházet, ale běda člověku, skrze
kterého pohoršení přichází!“
Další vyjádření z prvního listu
Janova, 2,15: „Nemilujte svět, ani to, co je ve světě.“ vysvětluje poustevník
Izaiáš: „Co je to svět?: Svět, to je rozptýlení věcmi. Svět, to je vykonat něco
proti přirozenosti a vyplnit vlastní tělesné žádosti. Svět, to je myslet si, že
zůstanu v tomto životě. Svět, to je postarat se o tělo ke škodě duše a
chlubit se tím, cos opustil. A to nemám z vlastní hlavy, ale říká to
apoštol Jan: „Nemilujte svět ani to, co je ve světě“
Sv. Jan Křtitel si je vědom toho, že svět(lidé) potřebuje
nápravu a ukazuje na Ježíše Krista:
„Hle, beránek Boží(Jan 1,36) a dodatek ze mše svaté: který snímá hříchy světa nás učí odmítat hříchy světa.
Před světem varuje list I Kor 5,9-11: „Napsal jsem vám
v listě, abyste se nestýkali se smilníky. Tím jsem nechtěl říci, že se
nemáte vůbec stýkat v tomto světě se smilníky nebo s lakomci, s lupiči nebo modláři. To byste
museli z tohoto světa utéci. Ale napsal jsem vám v tom smyslu, abyste
se nestýkali s takovými, kdo si říká bratr, a přitom je to smilník,
lakomec, modlář nebo utrhač, opilec nebo lupič. S takovým člověkem si ani
nesedněte ke stolu.“ Rozdíl „podle Boha“ a „podle světa“ je v II Kor 7,10:
„Takový bohumilý zármutek působí totiž spásonosnou změnu smýšlení. Světský
zármutek však vede k smrti.“ V 2. listu Timoteovi píše apoštol Pavel (4,10): „Démas mě opustil
– zamiloval si tento svět – a odešel do Soluně.“ Zamilovanost do světa
vede o opouštění hlasatele evangelia.
List Jakubův (1,27)
poučuje: „Zbožnost ryzí a bezvadná před Bohem a Otcem je toto: ujímat se
sirotků a vdov v jejich tísni a uchovat se neposkvrněným od světa.“
Poskvrněný svět se nezajímá o to, jak pomoci nejpotřebnějším a místo lásky má
sobectví. A také list Jakubův v 4,4 varuje: „Vy duše nevěrné, nevíte, že
spřátelit se s tímto světem znamená znepřátelit se s Bohem?“
Apoštol Petr v II Pt 1,4 píše: „A proto jsme od něho
dostali vzácná a nesmírná přislíbení: abyste tím měli účast na božské
přirozenosti, a tak unikli zkaženosti, která ovládá svět špatnými žádostmi.“
Svět jako místo zkoušení lidí líčí Apokalypsa 3,10:
„Protože jsi zachoval nařízení o mé trpělivosti, i já tě zachovám v hodině
zkoušky, která má přijít na celý svět, aby vyzkoušela obyvatele země.“
Svět je prostor
boje dobra a zla, s nutností opozice vůči hříchu a zlu. Koalice
s ďáblem je zakázána a koalice s
Kristem přikázána. V bibli najdeme i další místa k obhajobě relativní
nikoli absolutní otevřenosti vůči světu.
Kánon 9. III.cařihradského sněmu r.680: "Žádný duchovní nesmí držet hospodu. Není-li mu dovoleno choditi do hospody, tím spíše, aby v ní posluhoval druhým a zaměstnával se tím, co mu nepřísluší. Jestliže někdo toho učiní, buď ať přestane, anebo budiž svržen."
Kánon 9. III.cařihradského sněmu r.680: "Žádný duchovní nesmí držet hospodu. Není-li mu dovoleno choditi do hospody, tím spíše, aby v ní posluhoval druhým a zaměstnával se tím, co mu nepřísluší. Jestliže někdo toho učiní, buď ať přestane, anebo budiž svržen."
Brojíte proti Papeži? Jak je to s tou neomylnosti, chcete říci, že Jan Pavel II se mýlil?
OdpovědětVymazatKatolická víra nebrojí proti papeži. Papežská neomylnost byla naposled využita v roce 1950 při prohlášení dogma Nanebevzetí Panny Marie Piem XII. Je třeba rozlišovat úřad papeže od jeho výkonu konkrétní osobou. Pro papežský úřad je v úctě konkrétní papež, jenž jej vykonává a více než od kteréhokoli kardinála, biskupa a kněze je třeba brát vážně jeho slovo. Ani papež nemůže popírat Písmo svaté a Tradici a předchozí závazné výroky svých předchůdců-papežů. Pokud myslíte, že Jan Pavel II. je spojován s otevřeností vůči světu, tak si uvědomte i to, že byl nenáviděn za velkou opozici(neotevřenost) vůči bývalému komunistickému režimu. Papež Jan Pavel II. se pravděpodobně mýlil v tom, jak po pádu komunismu se lidé obrátí ke křesťanství a není to jen jeho omyl, ale lidský omyl většiny z nás. Úkol dobrého katolické křesťana nespočívá v tom, aby se snažil dokazovat, jak se papež mýlí, ale modlil se za něj, aby se nemýlil a dával dobrý příklad a případný omyl se neobhajoval jako pravda.
OdpovědětVymazat