Guido Horst napsal před lety o K.Rahnerovi(dále obvykle zkratka R.)
článek
Teutonský blud : „Hovořit
v souvislosti s Rahnerem o bludu, který je třeba překonat, zní pro leckoho jako
rouhání. Na německých univerzitách je kritika R. nepřípustná. Ale prelát Beer
se zabývá jeho myšlením tak důkladně, že se gigantomanií teutonského ducha
nedává ovlivnit. Beer se narodil v roce 1902, studoval ve Freisingu,
v Insbrucku a v Paříži, byl farářem v Lipsku, kde poznal evangelickou
teologii. Začal se zabývat Lutherem a stal se jeho současným nejlepším znalcem.
Prelát Beer ve svých devadesáti letech se už nemusí obávat teologického
establishmentu. A tak se ptá, proč bychom si neměli prostě přiznat, že R. je opožděné zrození německého
idealismu, teologický nohsled Hegela a jeho teologie nesahá ani k Písmu ani
k církevním Otcům…Pane preláte, uvedl jste, že pojmy Bůh, Trojice,
Kristus, vtělení, vykoupení jsou v německé oblasti silně poznamenány Lutherem a
R.. Beer: Luther i R. se shodují v tom,
že si oba přinášejí své vlastní chápání jako první předpoklad. Když jsem před krátkou
dobou znovu pročetl encykliku Jana Pavla II. Redemtor hominis, bylo mi pojednou
jasné: To, co zde papež říká, není pro Rahnerovy žáky vůbec přijatelné. Ve svém
Základním kursu víry se R. vůbec nezmiňuje o Marii. To je úplně jiný svět. To,
co papež říká, nemohou tito lidé vůbec pochopit. Chybí zde k tomu ty
nejzákladnější předpoklady. Žijeme ve dvou zcela rozdílných světech. Proto jsem
napsal: ceterum autem censeo errorem teutonicum a teutonis esse superandum
(Teutonský/německý/ blud musí být překonán Teutony /Němci/).
R. jako koncilní teolog napsal 5. 11. 1962
z Říma Vorgrimlerovi, že teologové jako Daniélou, Ratzinger a Schillebeeck
stále ještě nepochopili, že „christologie nezačíná ‚shora‘ vysvětlením, že Bůh
se stal člověkem“, a místo toho si vytváří svou vlastní „christologii zdola. Geneze Slova je pro Rahnera genezí
samotného Boha, protože nechce připustit existenci božských osob Syna a Ducha
Svatého. U R. se objevuje naprostá nedůvěra k Písmu svatému. On zcela
upírá křesťanské teologii právo opírat se o Starý a Nový zákon a ztotožnit se s
ním. Na rozdíl od křesťanství, které zcela odlišuje svobodného Stvořitele od stvořeného světa, R.
hledá Boha, pro kterého dějiny stvořeného světa jsou jen momentem jeho
vlastních dějin. Svět je pro R. podmínkou pro možnost a sebesdělení Boha
(Mysterium Salutis II, s. 375). Co je motivem, který hýbá Bohem? R. vnitřní
lásku v Trojici vůbec nezná. V Základním kurzu víry dává odpověď negací:
Protože Bůh chtěl být ne-bůh, vznikl člověk (s. 223). Protože podle R. Bůh
nemůže stvořit člověka z vnitřní svobody a lásky, potřebuje vnější pohnutku.
Kristus je pro něho jen „soteriologický model“.
Luther přenesl původ zla na
samotného Boha a člověka zbavil veškeré viny. Hegel vidí v tomto božském
„zoufalství“ původ zla. V Bohu vzniká zlo jako nezbytnost vyjádření protikladu.
Z potřeby osvobození pak vzniká u bytosti, která vylučuje každý nedostatek,
Hegelův absolutní duch. Tyto vývojové procesy používá obdobně R. i Theilhard de
Chardin. Na rozdíl od Luthera R. nepřijímá, že se Kristus „pro nás“ narodil a
zemřel. Beer: U R. se jedná pouze o proces seberealizace Boha. R. se ptá: „Jak
mohl přijít apoštol národů na základě zážitků prvních učedníků se smrtí a zmrtvýchvstáním Krista k tomu,
že ví a mluví, jako by Kristus umřel ‚za nás‘ ?“ R. se s tímto „za nás“ vůbec
nezabývá. A popírá je. Ve Spisech k teologii píše: „Není tomu tak, že Kristus
tím, že zemřel a sám ze sebe a pro sebe vstal z mrtvých, svým způsobem tak
zmizel v nesmírné božské temnotě, že já s ním v podstatě nemám vůbec nic do
činění? Jak mi chtějí exegeté dokázat, že v jeho životě je něco, co lze
pochopit, co je zcela konkrétní, aby to mohlo být pro mě nějak závazné?“(s.
223) Kritikové vytýkají R., že u něho jako u Hegela Bůh teprve vzniká a stává
se něčím větším.
Alma von Stockhanusen: kdy z nevědomého subjektu se vývojem stává vědomé, konečné bytí samo pro
sebe, člověk. Kristova smrt podle Hegela i podle R. není smírná oběť za lidské hříchy, nýbrž je to nutný vnitřní proces
sebeuskutečnění absolutna. Podle Hegela a R. Bůh je jen tam, kde jsme my sami
(Základní kurz víry, s. 223). Podle R. by bez jeho učitele Heideggera
„katolická teologie byla nemyslitelná“. Heidegger však zlo ontologizuje, ve
shodě s Lutherem činí zlo nutným. Sebeprodukce absolutního ducha je
všeobjímající zlo. Zničení druhého jako akt zrušení lásky je plodem otce lži,
který dělá z lásky chtíč. Ratzinger ve své recenzi Základního kurzu víry se
ptá, zda se Rahnerovo křesťanství nestává bezobsažné a pro lidi lhostejné.
Beer: To je zcela logické. Naše okolí, mládež, jejich rodiče, ti nevznikli z
nutnosti jako vznikání Boha. Je to svobodné rozhodnutí Boha, tak jako se Bůh
svobodně rozhodl, že se stane člověkem, aby nás mohl opět přijmout. Když jsme
totiž sešli z cesty, běžel za námi, aby nás přivedl zpět, a šel až na kříž.
Jestliže toto Kristovo oslovení není ve výuce náboženství nějakým způsobem
mladému člověku výrazně zpřítomněno, pak tato výuka zůstává prázdná a nudná.
Sám jsem to zažil svého času v Lipsku. Mladí lidé znuděně seděli při vyučování.
Pak jsem jim začal vyprávět, jak Ježíš hovořil při poslední večeři: Kdo ve mne
věří, k tomu přijdeme a uděláme si u něho příbytek. Najednou jeden mladý hoch
dokořán otevřel oči. Jestliže toto v katechezi chybí, pak Kristus zůstává něčím
nudným. R. zcela popírá uvnitř Trojice vzájemné TY. Podle něho Syn je
sebevýpověď Otce, která už nic dále „nevypovídá“. Duch je „dar“, který už nic
dále „nedaruje“. To je zcela v protikladu k listu Filipanům: zde se mluví
o vnitrotrinitárním rozhodování. Z tohoto rozhodnutí říká Ježíš: „Otče,
dej jim slávu, kterou jsem měl u tebe, dříve než byl svět.“ R. nechává list
Filipanům stranou a popírá vnitrotrinitární vzájemný styk božských osob. V tom
se shoduje s Lutherem. Kristus je u R. pouze člověk. U něho neexistuje osobní
Bůh. Ale čím je potom náboženství, jestliže o osobním Bohu nemůže být řeči?
Nemůže zrovna tak mluvit i svobodný zednář?“
Z článku G.Horsta vzniká řada vážných otázek: Pokud
bez Heideggera není katolická teologie, tak před 20.století žádná nebyla? Neodpovídá špatné teologii zdola
spiritualita zdola např.
Anselma Grüna? Proč je
popíráno Kristovo „za nás“ dané růžencem s Pannou Marií a základními
pravdami víry? Jak je možné, že netradiční názory vzniknou při sloužení tradiční
liturgie?
Od jezuity Petra
Gumpela zaznělo 4.12.2012 na vatikánském rozhlase toto svědectví: „Kardinál
Ottaviani mne požádal, abych byl rozhovoru přítomen a abych překládal, ačkoliv
uměl výborně německy. Měl dojem, že jejich slovní výměna musí bezpodmínečně
probíhat prostřednictvím překladatele. Rahner byl někdy velice drzý.“
Nakladatelství Kosel v Mnichově vydalo Dopisy přátelství Karlu Rahnerovi napsané od Luisi
Rinserové, která mu píše
„Děsí mě, že mě miluješ s takovou vášní“. „Nejez příliš, abys neztloustl, pak
by ses mi nelíbil.“ Intenzivní vztah vedl R. k napsání 1800 dopisů a
někdy i pěti za den. Dopis L.Rinseové z 11. května 1965: " „Víš, jakou mám s tebou největší potíž? Že jsi
relativista. Když jsem se naučila myslet jako ty, nejsem schopna nic s jistotou
tvrdit.“ Co k tomu dodat? Mimo jiné závěr
prvního listu Korinťanům 15,33: „Nedávejte se už svádět k mylným názorům:
„Špatné rozhovory kazí dobré mravy.“
R. odmítal odsuzování
bludařů : „Tento koncil byl koncilem pastorálním. Tak ho také od začátku
chápal Jan XXIII. a stejného názoru byl i koncil sám. Chtěl být koncilem péče církve o lidi. Je tedy pochopitelné, že
nepovažoval za nutné, aby podobně jako většina dřívějších koncilů, včetně
Prvního vatikánského, odmítal moderní omyly formou anathematismů, poněvadž to
vždy působí dojmem, že se neodmítají omyly, nýbrž se odsuzují ti, kteří se
mýlí.“
"Všechno, co se odsoudí, ukáže se v pravém světle(Ef
5,13). Koho odsoudit učí I.Vatikánský koncil v konstituci Dei Filius: „Neboť
Církev, která zároveň s učitelským apoštolským úřadem dostala příkaz střežit
poklad víry, má též právo a povinnost Bohem uloženou zavrhovat vědu nepravou,
aby nebyl někdo oklamán filozofií a lichou šalbou.“
Koho odsoudit učí
Protimodernistická přísasaha sv.Pius X.: „ Já, N.N., pevně uznávám a přijímám
vcelku i jednotlivě všechno, co bylo od neomylného učitelského úřadu svaté
Církve katolické hájeno, vymezeno a prohlášeno, zvláště ony věroučné i
mravoučné statě, které přímo odmítají omyly a bludy této doby.“
Koho odsoudit učí
Benedikt XV. v encyklice Ad beatissimi Apostolorum.: „Nejenom že si
přejeme, aby se katolíci vzdalovali bludů modernistů, nýbrž i jejich směru a
tak zvaného modernistického ducha, který působí, že ten, kdo je jím zasažen,
ihned s ošklivostí ode všeho starého se odvrací a stává se dychtivým
hledačem novot v každé jednotlivé věci, ve způsobu mluvení o božských
věcech, ve vykonávání bohoslužeb, v katolických zřízeních, ba i
v konání soukromé pobožnosti. Chceme tedy, aby dále platil starý známý zákon:
Žádné novoty, zachovejte, co bylo předáno.“
Kéž odsouzení bludů K. Rahnera přispěje
k nápravě jím těžce zdeformované teologie a filozofie a následně
k posílení zdravého rozumu, oživení pravé víry a skutečné zbožnosti!
Žádné komentáře:
Okomentovat
Poskytuji prostor k otevřené diskusi, která povede
k přijetí a upevnění pravé katolické víry.
Bludné nekatolické názory se ve velké míře a bez ochoty nápravy projevily např. u článků "Mariánský život"
a "Démonologie" a nadále nebudou zveřejňovány právě
z tohoto důvodu.